Propostas Submetidas

DEI - FCTUC
Gerado a 2024-12-04 19:12:50 (Europe/Lisbon).
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Titulo Estágio

Mixed-initiative Editor for Marine Pollution Control Game Scenarios (MPCS)

Áreas de especialidade

Sistemas de Informação

Sistemas Inteligentes

Local do Estágio

CISUC

Enquadramento

MPCS project main goal is to develop a cloud-based platform easily reachable through different platforms (mobile, tablet, or laptop), that allows the Game-Based Learning and performance evaluation of marine pollution control operations and coordination.

MPCS is a tool for Game-Based Learning (GBL) that allows:
Skills development of first-responder teams and management teams under complex multiplayer scenarios, based on a discrete event simulation methodology;
Exercising scenario-based approach that aims towards individual and collective experience and improvement of operational coordination in MPC scenarios;
Performance self-assessment by participants (executed versus expected/reference);
Development of Collective Competence using state of the art virtual environments;
Response Capacity Assessment of the actors involved in an incident-based scenario;
Marine pollution control training at three levels (incidents affecting a zone, port or small-scale, large incidents affecting different zones, regional/international escalations);

The creation of realistic simulation game scenarios with replayable potential is based on a systemic digital twin approach to modelling and simulation of real world phenomena (actors, organizational structures, environments, actions and resources, etc). A multiplayer architecture is defined and implemented, featuring generated UIs for multi-device interaction, and mixed-initiative editing of generated game scenarios.

The construction of meaning and performance assessment is facilitated with realistic simulations and VR interfaces for immersive explorations. By empowering participants with an adaptable perception-action paradigm, MPCS will enable continued and more efficient collective training and self-evaluation, when compared to real world week long physical exercises.

A digital twin, game editor, simulation model, UI generation, VR operations, and multiplayer server architecture will be featured in related internship proposals.

Objetivo

O objectivo global do projecto é o desenvolvimento de um jogo de simulação para treino e apoio à decisão em cenários de coordenação operacional no combate à poluição marítima. A definição de jogo, modelo simulação, interface de jogo e arquitetura do servidor multiplayer serão alvo de propostas relacionadas. Neste contexto, este estágio propõe-se alcançar o subjetivo de projecto, desenvolvimento e ensaio, de um editor para definição e geração de cenários de jogo, guiadas pelo utilizador. Este trabalho visa fornecer os cenários de jogo, com base nos quais o módulo simulador calcula as respostas às ações (eventos) dos vários agentes no teatro de operações. Pretende-se desenvolver um modelo de informação comum ao projecto de jogo multiplayer com base num paradigma de eventos discretos, permitindo a especificação de cenários de jogo com base em condições de partida, e um conjunto de transições possíveis . Este modelo segue uma abordagem de objectos partilhados na criação de espaços de partilha de conhecimento, permitindo a construção de Common Information Spaces (Bannon, Bodker). O estudo e desenvolvimento deste tipo de objectos partilhados reveste-se de grande interesse para a construção de sistemas de colaboração, na academia e na indústria. Com base no modelo comum de informação será projectada e desenvolvida uma interface de edição visual dos cenários e um algoritmo para geração de cenários (explorando uma abordagem de co-criatividade Humano-Computador, por exemplo recorrendo a mixed-initiative procedural content generation com WFC) com base em cenários de referência com interesse para treino de coordenação operacional no domínio especificado.

Plano de Trabalhos - Semestre 1

- Get acquainted with the MPCS project
- Study marine pollution operational scenarios
- Define common information model for the game scenarios
- Write intermediate report

Plano de Trabalhos - Semestre 2

- Implement the proposed information model
- Design and develop visual editor for game scenarios
- Design and test a co-creativity scenario generation approach based on mixed-initiative PCG
- Assess the proposed editor user experience (usability + creativity support index)
- Write dissertation and scientific paper

Condições

The student will be integrated into the MPCS project team.
A scholarship will be provided.

Observações

Co-orientação com Pedro MM Martins

Orientador

Licinio Gomes Roque
lir@dei.uc.pt 📩